Voor leden van de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO)
De leden van de NRTO leveren dagelijks hun bijdrage aan de ontwikkeling van talenten, van jongeren en volwassenen. Daarnaast zijn onze leden sparring partner voor bedrijven op het gebied van leren en ontwikkelen. De brancheorganisatie NRTO en zijn leden rekenen het tot hun verantwoordelijkheid om normen vast te leggen met betrekking tot het gedrag van zijn leden. Doel van de NRTO gedragscode is daarmee een bijdrage te leveren aan een maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering en de bevordering van deskundigheid en betrouwbaarheid van de leden. Deze gedragscode geldt ook voor onderaannemers en samenwerkingspartners van NRTO-leden die namens hen diensten leveren. De gedragscode functioneert daarbij als een visitekaartje van de branche.
Deze code verstaat onder:
a. NRTO: Nederlandse Raad voor Training en Opleiding.
b. Branche: Natuurlijke en rechtspersonen actief in het werkveld van leren en ontwikkelen.
c. Leden/lid: Natuurlijke personen en rechtspersonen en personenvennootschappen zonder rechtspersoonlijkheid, ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, die zich in Nederland conform de wettelijke bepalingen bedrijfsmatig bezighouden met het verzorgen van onderwijs, training en/of opleiding, lesmateriaal leveren en/of het aanbieden van (deel)examens en/of een EVC-traject en/of een andere vorm van beoordeling aanbieden.
d. Werknemer: Iedere persoon die een dienstverband heeft bij een lid van NRTO.
e. Zzp-er: Iemand die als freelancer of anderszins opdrachten uitvoert voor het lid.
f. Opdrachtgever: De natuurlijke of rechtspersoon in wiens opdracht de diensten worden geleverd. Dit kan zowel een zakelijke als particuliere opdrachtgever zijn.
g. Klant: De natuurlijke persoon aan wie de dienstverlening wordt geleverd.
1. Leden zullen zich ten opzichte van hun werknemers, klanten en samenwerkingspartners aan de in Nederland geldende wet- en regelgeving houden. 2. Het gedrag van leden moet in al het doen en laten, binnen de kaders van de doelstelling van de vereniging, de toets der kritiek in het openbaar kunnen doorstaan 3. Leden gedragen zich verantwoordelijk en integer naar de opdrachtgever en klant. 4. Leden onthouden zich van alles wat het aanzien van de NRTO en zijn leden kan schaden. 5. Belangen van opdrachtgevers en klanten worden gerespecteerd. 6. Leden zullen de waarden van vrij ondernemerschap en eerlijke concurrentie in acht nemen en zich zo ten opzichte van elkaar gedragen 7. Het handelen van werknemers van het lid of van een derde die een opdracht uitvoert namens het lid wordt ook gezien als gedrag van het lid 8. Leden nemen bij de uitoefening van hun bedrijf de in deel 2 genoemde beginselen van behoorlijk bestuur in acht ten aanzien van a. De wijze van bedrijfsvoering b. Opdrachtgevers, klanten en samenwerkingspartners c. Collega’s in de branche 9. Bij twijfel over de uitleg van deze code heeft het bestuur of een daartoe bevoegde vertegenwoordiger van het bestuur een beslissende stem
DEEL 2: VIJF BEGINSELEN GOED BESTUUR
Van het NRTO-lid wordt verwacht dat hij zich houdt aan de vijf beginselen van goed bestuur:
Artikel 1: Zorgvuldigheidsbeginsel– Leden van de NRTO werken zorgvuldig, met voor de leeractiviteit gekwalificeerd personeel. Iedereen die voor het lid werkt beschikt over de specifieke vakkennis die nodig is om de werkzaamheden overeenkomstig deze code uit te voeren en aan de NRTO kwaliteitseisen, zoals geformuleerd in het NRTO keurmerk te voldoen.
– Leden verplichten zich de eigen kennis, ervaring en werkcapaciteit zo goed mogelijk voor de opdrachtgever en klant in te zetten.
– Leden van de NRTO vermijden, dat in de relatie met de opdrachtgever andere belangen dan die van de opdrachtuitvoering zelf een rol zullen spelen, teneinde zijn onafhankelijke positie ten opzichte van de opdrachtgever te kunnen waarborgen.
– Leden geven aan de opdrachtgever geen oordelen over medewerkers van de opdrachtgever vanuit het opleidings- en/of examineringstraject, tenzij het opleidings- en/of examineringstraject (mede) ten doel heeft te komen tot een oordeel over de deelnemers aan dat opleidings- en/of examineringstraject. De deelnemers moeten in dat geval van tevoren expliciet in kennis gesteld zijn van de bedoeling(en) van het betreffende opleidings- en/of examineringstraject en van de normen waarop genoemd oordeel tot stand komt.
– Leden zullen nooit direct of indirect, op enigerlei wijze financiële verbindingen hebben of financiële bijdragen geven aan personen, organisaties, bedrijven of daarmee gelieerde (rechts)personen die direct of indirect invloed hebben op het gunnen van een opdracht.
– Leden beschikken over een klachtenprocedure
– Zoals in de Algemene voorwaarden van de NRTO vastgelegd is er na afwikkeling van de klachtenprocedure te allen tijde voor een particuliere klant een beroepsmogelijkheid bij De Geschillencommissie of rechtbank (particuliere klanten) of bij de Commissie van Kwaliteitshandhaving (zakelijke klanten).
– De leeractiviteit moet redelijker wijze in verhouding staan tot de gevraagde respectievelijk beschreven inspanningen en kosten
– Klanten en opdrachtgevers moeten erop kunnen vertrouwen dat de met een lid gemaakte afspraken worden nagekomen.
– Leden maken middels een overeenkomst of bevestiging duidelijk wat van het lid in de specifieke opdrachtsituatie verwacht mag worden. Leden maken de tarieven/kosten aan een opdrachtgever en klant op een duidelijke en transparante manier voor de opdracht kenbaar. Leden zijn transparant over bijkomende kosten.
– Vooraf maakt een lid kenbaar dan wel openbaar welke algemene voorwaarden van toepassing zijn. Indien een lid geen eigen algemene voorwaarden heeft zijn de NRTO algemene voorwaarden van toepassing.
– Indien activiteiten van strategisch karakter, waarvan vermoed kan worden dat dit op strategisch niveau een belangenconflict oplevert, worden verricht voor een concurrent van de (potentiële) opdrachtgever meldt het lid dit aan deze (potentiële) opdrachtgever
DEEL 3: COMMUNICATIE
Overheidserkend onderwijs
DEEL 4: VERANTWOORDELIJKHEDEN TEN OPZICHTE VAN ANDERE NRTO-LEDEN
Het NRTO-lid gedraagt zich verantwoordelijk naar andere NRTO-leden. Dit betekent in ieder geval:
DEEL 5: NALEVING