Het vijf staps NLP verkoop model is een bekend NLP model wat veelvuldig in verkoop wordt gebruikt. Het maakt gebruik van de vooronderstelling dat als je de waarden (wat de klant belangrijk vindt uitgedrukt in emotioneel beladen woorden) van de klant kent, de klant weinig heeft om nee te kunnen zeggen tegen een voorstel. Natuurlijk kan dit model ook worden gebruikt in situaties waarin je anderen moet overtuigen van je standpunt.
De stappen in het vijf staps NLP verkoop model zijn:
Maak rapport
Spiegel en match het volgende:
Fysiologie
Tonaliteit
Representatiesystemen
Ademhaling
Predicaten en sleutelwoorden
Stel vragen aan de prospect
Spreek de taal van de ander
De vragen die gesteld worden hebben een directe relatie met dat wat je verkoopt
Met welk doel?
Ontdek het voorkeursysteem en de gewenste staat van de ander
Ontdek aankoop en beslissing strategieën en waarden
Zoek naar de behoefte van de prospect
Creëer een behoefte en/of creëer een waarde.
Is er geen behoefte, stop dan en zoek een ander prospect.
Maak gebruik van de conditional close: ‘Is dit voor jou waardevol?’
Maak gebruik van Tag Questions
Koppel de behoefte of de waarde aan je product of dienst
Gebruik de waarde en de strategie van je prospect
Maak gebruik van het Agreement frame (zinnen te koppelen door het woord ‘en’ in plaats van ‘maar)
Maak gebruik van het Contrast Frame (twee situaties met elkaar vergelijken, vergeleken met….)