Tip voor NLP Trainers
NLP trainers! Laat ze gewoon zelf de antwoorden zoeken!
Ok ik ben misschien nog niet zo goed als John maar zeker voor trainers is dit kunstje toch de moeite waard om te kennen. Ik heb meerdere malen mensen, tijdens die training, horen vertellen hoe vervelend ze het vonden dat ze zelf de antwoorden moesten zoeken en niet gewoon een antwoord kregen.
Pas later toen ik de gelegenheid had om het John te vragen, werd het mij duidelijk. John legde het verschil uit tussen inductief en deductief trainen.
Wat is inductief leren?
Inductief leren betekent zoiets als je deelnemers buiten de gebaande paden laten denken. Je training is interactief en er valt van alles voor de deelnemers te ontdekken. Inductief trainen maakt je training interactief en dus leidt dat bijna altijd tot een betrokken publiek.
Bij inductief leren nodig je de deelnemers uit om outside of the box te denken en zo nieuwe oplossingen te bedenken die er voorheen nog niet waren. De deelnemers laten hun eigen referentiekader dan even links liggen om plaats te maken voor een nieuwe denkwereld. Inductief leren geeft je de grootste kans dan deelnemers snel nieuwe vaardigheden leren en kennis integreren.
Kinderen leren inductief. Je leert letterlijk door vallen en opstaan. Niet omdat iemand zegt hoe je het moet doen maar je experimenteert zelf met vallen en opstaan.
Wat is deductief leren?
Deductief is het tegenovergestelde van inductief leren. Je laat de deelnemers binnen de gebaande paden denken. De onderwerpen die je traint worden begrensd doordat je als trainer alle voorbeelden en antwoorden geeft aan je deelnemers. Zo is het en niet anders. Je kunt je voorstellen dat als je feitjes traint de deductieve manier een prima manier is. Immers hier hebben de deelnemers even geen creativiteit, voorstellingsvermogen en/of intuïtie nodig.
Persoonlijk vind ik de inductieve manier van trainen beter bij NLP passen. Het is immers een ontdekkingstocht hoe je je eigen brein beter kunt gebruiken. Zeker wanneer deelnemers is de fase zitten van veelvuldig “wat als….” vragen stellen zitten. Deelnemers zelf het antwoord laten ontdekken en/of zelfstandig oplossingen laten bedenken is vaak vele malen krachtiger dan zelf het antwoord geven.
Zo min mogelijk vragen zelf beantwoorden.
Laat je deelnemers het gewoon zelf ontdekken.
Koester de leerervaring van de deelnemer. Het zijn hun antwoorden, niet die van jou. Biedt je deelnemers ruimte om zelf op ontdekkingstocht te gaan. De enige manier is door het de deelnemer zelf te laten “uitzoeken”. Niet in de trant van “zoek het zelf maar uit”, maar in de trant van “experimenteer en leer!”
Aan het wereldmodel schudden van de deelnemer en ruimte maken voor nieuwe ideeën. Dat is wat je wilt doen. Ruimte maken!
Hoe je vragen op de inductieve manier kunt beantwoorden
- Laat een andere deelnemer de vraag beantwoorden :”Wie kan deze vraag beantwoorden?”
- Biedt een aantal opties en vraag welke optie de meest juiste lijkt en laat de deelnemer uitleggen waarom
- Geef opzettelijk het foute antwoord en glimlach :-). Wacht totdat anderen je corrigeren
- “Ik heb eigenlijk geen idee. Wat denk jij ?”
- Vraag naar de achtergrond van de vraag en stel metamodel vragen. Het antwoord is, gek genoeg, dan snel gevonden
- “Wat als jij dit nu eens vandaag uitzoekt en ons allemaal aan het einde van de dag het antwoord geeft”
Doe nooit meer moeite om het antwoord te geven dan de deelnemer doet om het te krijgen.
Klinkt een beetje als een arrogante tip maar als de deelnemer geen moeite wil doen om het antwoord te vinden. Tja hoe belangrijk is het dan? De deductieve trainer zal snel genegen zijn om het antwoord te geven. Gewoon uit gewoonte en de drang om iemand iets te willen leren. Je kunt sommige vragen over hoe je het beste je brein kunt gebruiken gewoonweg niet beantwoorden. Daar is ontdekking alleen maar op zijn plek.
Nog een paar tips
- Geef veel praktijkoefeningen en laat mensen NLP ervaren
- Geef tips waar ze het antwoord kunnen vinden
- Herhaal regelmatige de NLP Attitude. Die van nieuwsgierigheid en experimenteren
- Vraag aan het einde van elk onderwerp hoe ze het zojuist geleerde nog meer kunnen toepassen
Have fun