Het Sales Experiment
12 februari 2017 
1 min. leestijd

Het Sales Experiment

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=”]

[av_textblock size=” font_color=” color=” custom_class=”]

Het verkoop experiment – NLP en verkopen.

Hoe vaak ik niet ondernemers ben tegengekomen die verkopen vreselijk vinden. Die het woord “verkopen” alleen al naar en vervelend vinden. Het is de vaardigheid die de meeste uitdagingen en problemen geeft voor ondernemers terwijl elke ondernemer ervan overtuigd is dat het een noodzakelijk iets is om hun onderneming te laten groeien.

Het experiment - nlp en verkopenDoor de jaren heen ben ik tot de conclusie gekomen dat verkopen altijd leidt tot afwijzing. Misschien een beetje gek om te benoemen maar het is belangrijk. Een primaire angst van ons, mensen, is afgewezen te worden. Je kunt je dat misschien wel voorstellen. Niemand vind het leuk om afgewezen te worden. Als je iets te verkopen hebt, dan kunnen en mogen mensen nu eenmaal nee zeggen. En dat motiveert de meeste mensen niet. Maar, eigenlijk, geldt, in verkoop, de regel :”hoe meer afwijzingen je krijgt, hoe beter het gaat”  Het betekent dat je veel mensen spreekt en als je bij de juiste doelgroep komt, zijn er altijd mensen die JA zeggen.

Ik herinner me nog goed hoe ik zelf niet de beste verkoper was en me er echt toe moest dwingen om te verkopen. Ook ik liep weg voor NEE. Mijn mentor bedacht toen het volgende experiment om me uit die impasse te krijgen. “Eric, het is tijd voor verandering. Een andere aanpak! Ben je in voor een experiment” En natuurlijk riep ik direct “JA, natuurlijk”

Mijn mentor liep naar de flip-over en schreef de volgende stappen op

  • Zoek 100 potentiële klanten
  • Zoek uit hoe je deze 100 kunt bereiken
  • Maak een sales pitch van je beste product
  • Zorg dat je met je beste salespitch zoveel mogelijk NEE’s krijgt

“Is het duidelijk?”

“Hoe bedoel je zoveel mogelijk NEE’S? Mijn mentor antwoordde :”Zoals ik het zeg:”Zoveel mogelijk NEE. Makkelijker dan dat kan ik het niet maken” En weg was ie.

In complete verwarring ben ik aan de slag gegaan en heb het experiment 100% volbracht. Mijn resultaat : 94 NEE’s en 6 JA’s, Omzet rond de €36000,- Tijdsbesteding 6 dagen en….. afgewezen voelde ineens erg leuk.

De moraal van het verhaal… nou ja vul zelf maar in.

De meeste technieken die ik heb gebruikt, heb ik geleerd in een NLP Practitioner. Kijk eens naar onze NLP Practitioner.

[/av_textblock]

[/av_one_full]

Over de schrijver
Reactie plaatsen