Je brood verdienen als NLP Trainer?
21 augustus 2016 
3 min. leestijd

Je brood verdienen als NLP Trainer?

Poeh he? Wat een vraag! Kun je je brood verdienen als zelfstandig NLP Trainer? Ik denk het wel. Tenminste ik verdien ook mijn brood als NLP Trainer en als ondernemer. Leuk is dat beide, in de context brood verdienen, sterk met elkaar samenhangen. Gek genoeg is dat klaarblijkelijk veel startende trainers nu net niet die relatie leggen.

Ik kreeg deze vraag een aantal dagen geleden voorgelegd en mijn directe antwoord was :”Ja natuurlijk”. De vervolg vraag was er eentje die ik niet verwachte. De vraag die ik verwachte was :”Hoe dan”, alleen de vraag was :”Ok, als jij vindt dat het zo natuurlijk is, waarom staan er dan zoveel NLP Trainers langs de zij lijn”?


Ai, die had ik niet verwacht en ik heb er toch wel zeker een tijdje over moeten nadenken. Ik moet je eerlijk bekennen dat in mijn beleving het antwoord wel erg duidelijk was. Mijn antwoord :”Er is een onderscheid tussen je vak als trainer en je vak als ondernemer. Ik vermoed, en ik zeg voorzichtig nog een keer :”ik vermoed” dat de meeste NLP Trainers die langs de zij lijn staan hele goede trainers zijn maar super slechte ondernemers zijn.”
Zo het is eruit!

In mijn optiek is er genoeg werk voor NLP Trainers en valt er genoeg geld te verdienen maar in diezelfde optiek moet je een ondernemer zijn die risico’s wil nemen, ergens voor gaat staan en accepteren dat je als zelfstandig NLP trainer meer tijd gaat besteden aan ondernemen dan aan trainen. Althans in de regel als je besluit om alles zelf te willen doen.

Ik zie veel NLP Trainers oeverloos bezig zijn met branding, websites en stukken schrijven voor 20 volgers (enigszins sarcastisch 🙂 ) maar zo werkt het niet. En vanzelf gaan doet het ook niet want er zijn zoveel concurrenten die hetzelfde willen.

Maar wat is dan wel een goede ondernemer en ben ik er één. Op de vraag of ik er één ben, kan ik geen antwoord geven. Ik weet wel wat ik doe als het gaat om ondernemen en dat is continu kijken naar hoe we geld kunnen verdienen en waarmee,  in de context van onze passie en visie. En deze vraag zorgt voor een oneindig aantal ideeën over hoe je dat zou kunnen doen. De andere vraag die ik mezelf regelmatig stel is niet :”Hoe moet ik dit doen?” maar “wie kan dit doen?” Sinds ik deze vraag stel, blijkt er ineens vele malen meer te kunnen dan ik zelf voor mogelijk heb gehouden. En ik denk dat deze twee vragen je al een aardig eind op weg helpen om je een goede ondernemer te maken.

Een goede ondernemer zoekt en creëert kansen, een slechte ondernemer wacht op kansen en zegt als ze niet komen :”zie je nou wel, het is…..” of “het ligt aan…”

“Wat is je passie?”, “wat is je unieke gift aan deze wereld i.p.v. de unieke gift van iemand anders proberen aan te meten ?”, “Wat is je visie op de wereld?”, “wat is je missie?” en “wat zijn je ambities” zijn eveneens goede vragen die je je zelf kunt stellen

Nu, het andere aspect van een goede ondernemer en overigens ook van een goede NLP trainer, is de kunst van het gebruik van de tweede positie en de derde positie. Kruip in de huid van de klant, hoe kun je hem of haar helpen en als je dat dan helder hebt, omdat dat dan eens te bekijken van een afstandje.

Het derde aspect: NLP is ooit begonnen met modelleren. Het in een model krijgen van de excellente mentale strategieën van een expert. Voor de NLP Trainer is dat natuurlijk bekende koek. Of…….

Het vierde aspect, en ik schreeuw het letterlijk uit is :”ACTIIIIIEEEEEEE!!” Of te wel continu blijven “doen”, opmerkzaam zijn welke feedback je krijgt, bijstellen en ”ACTIIIIIEEEEEEE!!”. Zo makkelijk is het.

Als je dit weet is klanten krijgen een “appeltje, eitje”.

Ik zie zoveel mensen “vrienden” zoeken op Facebook, Twitter of Linkedin en dan vragen of hij of zij naar je training of workshop komt. Het lijkt tegenwoordig de nieuwe trend te zijn om klanten te krijgen. Overigens daarbij niet uitmakende hoe je die persoon kent en of je “nieuwe” vriend niet toevallig van iemand anders klant was en waar door de ander tijd, geld en moeite in is gestoken. Overigens kan ik je vertellen dat deze strategie altijd hopeloos mislukt omdat het aantal vrienden een keer ophoudt 🙂

Ben je eigen merk, ben diegene die klanten graag kiezen omdat ze passen bij jou, ben de trainer voor de mensen die je leuk vinden en dezelfde passie en visie delen. Ik weet zeker dat als je dat op een rijtje krijgt, er voldoende brood te verdienen is. Nu en over 20 jaar nog steeds.

Het voorkomt dat je iemand anders bent, dan je werkelijk bent. Overigens zorgt het er ook voor dat je niet naar onnodige cursussen hoeft 🙂

Over de schrijver
Reactie plaatsen