arrow_drop_up arrow_drop_down
21 juli 2019 
in Blog

In contact komen met je gevoel

in contact komen met je gevoelStel je de volgende scene eens voor. Je bent thuis heerlijk aan het werk. Misschien doe je iets voor je werk maar misschien lees je ook wel gewoon een mooi boek. En uit het niets, wordt er aan de deur gebeld. Maar je bent zo in de flow dat je de bel niet hoort.

……..

Je bent nog steeds heerlijk bezig en je hebt niet in de gaten dat er op de deur geklopt wordt.

……..

Je komt maar niet uit die flow. Je bent immers geconcentreerd bezig.

…….

Er wordt op de deur gebonsd en ineens schrik je en loop je boos naar de deur…..

Misschien een scene waarin je niet zo vaak terecht zult komen of waarvan je denkt dat het niet op jou van toepassing is. En misschien is dat ook zo. Maar jouw emoties denken daar heel anders over. Dit gaat over in contact komen met je gevoel

Hoe kom ik in contact met mijn gevoel?

Sommige mensen vinden dat ze meer in contact moeten komen met hun gevoel en vragen zich af hoe ze dat het beste kunnen doen. Op die vraag zijn natuurlijk verschillende antwoorden mogelijk en ook vanuit verschillende invalshoeken. Een goede invalshoek is om te beginnen bij ene George Miller.

George Miller betoogde in 1956 dat het brein in staat is om maximaal 7 +/- 2 chunks aan informatie tegelijkertijd te verwerken. Dus minimaal 5 en maximaal 9. (Later bleek dat het eerder in de buurt ligt van 4 +/- 2 chunks). Geen punt natuurlijk maar als het gaat om gevoel ervaren kan dit wel eens lastig worden als je veel nadenkt, analyseert of veel interne dialoog hebt. Je ervaart dan je lichaam en wat er in je lichaam omgaat vele malen minder totdat er op deur wordt gebonsd. Je emoties geven nu echt een dringend signaal om er iets mee te doen.

Dus mensen die veel analyseren, interne dialoog hebben en dus veel in het hoofd zitten, zijn zich minder gewaar van de emoties die ze ervaren totdat emotie te intens begint te worden en het hoofd automatisch stopt.

Dus om meer in contact met je gevoel te komen, moet je dus uit dat hoofd! Er zijn natuurlijk verschillende manieren hoe je dat kunt doen. Een favoriete manier tegenwoordig is meditatie. Best leuk om mee te starten en het blijkt nog goed te zijn ook.

Maar sommigen hebben dermate hun emoties weggestopt door de jaren heen, is dat het brein ongevoelig lijkt te zijn geworden. Nu is overigens dit niet helemaal waar. Wat wel waar is, is dat het brein geleerd heeft om bij bepaalde gebeurtenissen geen emotie meer te maken. Immers het was niet gewenst in het verleden en dus niet nodig in de toekomst. Noem het evolutie van je eigen brein.

De kans is groot dat als je brein heeft geleerd om geen emotie te maken, dat ook niet meer terug komt en je dus bij bepaalde ervaringen gewoonweg minder of niets voelt. Is dat erg? Dat is de grote vraag. Sommigen vinden dat je daardoor minder empathisch kunt zijn en waarschijnlijk klopt dat ook wel. Immers als je niet kunt invoelen op de ervaringen en emoties van anderen, kun je soms koel en kil overkomen.
Aan de andere kant is kil en koel ook weer ok. Het hangt van de situaties af. Soms wil je de emotie veinzen om empatisch over te komen, soms is het beter om gewoon jezelf te zijn. Maar in de regel is empathisch vermogen in sociale relaties wel handig.

En als laatste, omdat je brein zoekt naar gelijksoortigheid in situaties, zal het soms ook gewoon zijn gewend aan bepaalde situaties en daarmee neemt de intensiteit van de emotie ook af. Van de eerste parkeerbon kon je nog woedend worden, naarmate je er meer hebt gekregen, wordt de intensiteit van de emotie minder.

Persoonlijk denk ik dat acceptatie van verleden en de wensen van de buitenwereld wat minder serieus nemen vaak dit vraagstuk volledig oplost. Immers het is wat het is (op dit moment) maar ik kan me voorstellen dat anderen een andere mening hebben. Ik ga erop mediteren.

Een NLP techniek die je kunt toepassen om empathischer te worden is het werken met perceptuele posities. Have Fun!

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Welkom bij de NLP Academie