Hoe NLP je kan helpen om grenzen te stellen en nee te zeggen
30 december 2022 
in NLP
4 min. leestijd

Hoe NLP je kan helpen om grenzen te stellen en nee te zeggen

Wat is NLP en hoe kan het je helpen om grenzen te stellen en nee te zeggen?

Grenzen stellen is belangrijk voor een gezonde en gelukkige levensstijl. Maar het kan ontmoedigend lijken om te beginnen, vooral als je gewend bent om anderen voorop te stellen. Echter, het is de moeite waard om te leren om jezelf te respecteren en nee te zeggen, want gezonde grenzen leiden tot betere relaties met anderen (en met jezelf). NLP (Neuro-Linguïstisch Programmeren) is een techniek die kan helpen om dit te bereiken.


People pleasing kan leiden tot uitputting

Misschien herken je dit: je bent een people pleaser, maar je weet niet zeker hoeveel daarvan komt doordat je echt graag anderen wilt helpen en hoeveel daarvan komt doordat je bang bent om afgewezen te worden. Misschien ben je opgevoed in een omgeving waar het behagen van anderen de enige manier was om met elkaar om te gaan, of misschien ligt het gewoon in je aard om iedereen te willen behagen. Hoe dan ook, het is duidelijk dat je uitgeput kunt raken van al het werk om anderen tevreden te stellen - en je dan teleurgesteld voelt als ze hun waardering niet tonen met meer dan een simpel bedankje.

Je denkt misschien dat uitputting normaal is voor people pleasers omdat ze de neiging hebben om dingen te doen zonder er eerst over na te denken - ze kunnen bijvoorbeeld uitnodigingen accepteren zonder na te denken of ze tijd in hun agenda hebben of dat ze echt een extra verplichting willen bovenop wat ze al hebben; ze kunnen instemmen met verzoeken van anderen zonder eerst vragen te stellen; enzovoort... Maar uitputting is eigenlijk niet normaal! Sterker nog, uitgeput zijn is niet eens gezond (lichamelijk of geestelijk). De waarheid is dat het mogelijk is voor zowel people pleasers (als non-pleasers) die niet weten hoe!


Grenzen stellen is makkelijker als je een duidelijk doel hebt

Een van de meest voorkomende punten van kritiek op het stellen van grenzen is dat ze vaak als hard of onbeleefd worden ervaren. Hoewel het waar is dat het stellen van grenzen soms ongemakkelijk kan voelen, vooral als je gewend bent een mensenvriend te zijn, is het belangrijk te onthouden dat er niets zal veranderen tenzij je iets aan je situatie doet.

Hoezeer we ook willen dat anderen hun gedrag veranderen, het is aan ons om verantwoordelijkheid te nemen voor onze eigen situatie door duidelijke en stevige grenzen te stellen. Om ervoor te zorgen dat andermans acties of woorden ons niet meer negatief beïnvloeden, moeten we eerst ophouden ze toe te laten in onze psyche met negatieve gedachten als "Ze mogen me niet zo behandelen!" of "Ik verdien deze behandeling van hen niet!". Het toelaten van dergelijke uitspraken in onze geest creëert een gevoel van frustratie dat ons op een onproductief pad brengt; een waar we ons richten op wat andere mensen verkeerd doen in plaats van ons te richten op hoe WIJ ONS ZELF kunnen verbeteren.


Als je je schuldig voelt, maak het dan op een andere manier goed. Maar negeer je eigen behoeften niet.

Als je je schuldig voelt, maak het dan op andere manieren goed. Maar negeer je eigen behoeften niet.

Als je nee hebt gezegd tegen een sociaal evenement of een afspraakje, neem het jezelf dan niet kwalijk. Je verdient het om je leven te leiden op jouw voorwaarden en zolang dat niemand anders kwetst of in de steek laat, doe dan wat jou gelukkig maakt!

Grenzen stellen is niet egoïstisch, het is noodzakelijk! Als iemand je voortdurend om gunsten vraagt, stel dan grenzen aan wanneer hij om hulp mag vragen: "Ik ben blij om deze ene keer te helpen, maar ik zal dat niet meer kunnen doen." Of: "Ik wil graag mijn hulp aanbieden bij deze kwestie; maar mijn agenda wordt nogal druk rond deze tijd van het jaar, dus laat me weten of er in de toekomst veranderingen zijn als dat mogelijk is." Dit geeft beide partijen een idee van hoeveel ze van elkaar kunnen verwachten zonder zich misbruikt te voelen (en voorkomt vervelende schuldgevoelens).

Het is oké om er niet altijd voor mensen te zijn - je verdient ook zelfzorg! Het klinkt misschien contra-intuïtief, maar leren nee te zeggen zal relaties na verloop van tijd daadwerkelijk versterken, omdat die relaties dieper gaan dan oppervlakkige interacties waarbij alle betrokken partijen alleen door verplichting hun best doen (en daar jammerlijk in falen). Wanneer mensen zich realiseren dat ze meer nodig hebben dan alleen oppervlakkige verbindingen - dat zich over een periode van vele maanden/jaren uitstrekken iets meer betekent dan alleen oppervlakkige uitwisselingen - zullen ze minder geneigd zijn gebruik te maken van de diensten van anderen, omdat die diensten zijn getoond door daden in plaats van alleen woorden.

NLP kan je helpen om grenzen te stellen

Met behulp van NLP-technieken kan je leren om duidelijke grenzen te stellen en nee te zeggen zonder dat dit als hard of onbeleefd wordt ervaren. Een van de belangrijkste aspecten van NLP is het begrijpen van hoe mensen communiceren en wat ze beweegt. Door dit te begrijpen, kun je beter communiceren met anderen en hen overtuigen om je standpunt te accepteren zonder dat dit leidt tot conflicten.

NLP kan ook helpen om je bewust te worden van je eigen gedachten en gevoelens, wat je in staat stelt om beter te begrijpen wat je wilt en hoe je je grenzen kunt stellen. Bovendien kan het je helpen om assertiever te zijn en om je gedachten en gevoelens duidelijk te uiten zonder dat dit leidt tot conflicten.

Tips om te beginnen met NLP en grenzen stellen

  1. Leer te luisteren naar je eigen gedachten en gevoelens. Wat wil je echt? Waar liggen je grenzen?
  2. Oefen assertiviteit door duidelijk te communiceren wat je wilt en wat je niet wilt.
  3. Leer om nee te zeggen als je iets niet wilt, zonder je schuldig te voelen.
  4. Oefen empatie door te luisteren naar anderen en te begrijpen wat ze willen en voelen. Dit kan je helpen om te voorkomen dat je te veel doet om anderen te behagen.
  5. Gebruik NLP-technieken om te communiceren op een manier die begrip en respect wekt bij anderen.


NLP is een effectief hulpmiddel om te leren hoe je grenzen kunt stellen en nee kunt zeggen, wat leidt tot betere relaties en meer zelfrespect. Door te leren om te luisteren naar je eigen gedachten en gevoelens, assertiever te zijn en te communiceren op een manier die begrip en respect wekt bij anderen, kun je leren om gezonde grenzen te stellen en te behouden. Zo kun je een gezonde en gelukkige levensstijl bereiken. Wil je effectiever grenzen leren stellen, doe de NLP Practitioner.

Over de schrijver
Reactie plaatsen