4 staps leerproces

Het 4-staps leerproces

In het algemeen zijn er vier fasen te onderscheiden bij het aanleren van nieuwe vaardigheden. Dit proces wordt het 4-staps leerproces genoemd en het geeft structuur aan de manier waarop we leren.

De 4 fasen uit het 4-staps leerproces

De eerste fase is onbewust onbekwaam. In deze fase ben je je er niet van bewust dat je iets niet kunt. Je weet gewoonweg niet dat je iets niet weet. Een goed voorbeeld hiervan is leren fietsen. Er was een tijd dat je niet wist wat je moest doen om te kunnen fietsen.


De tweede fase is bewust onbekwaam. In deze fase word je je bewust van het feit dat je iets nog niet kunt. Bijvoorbeeld, als je ouders graag wilden dat je leerde fietsen, besefte je dat je nog niet kon fietsen. Deze fase is belangrijk omdat je ontdekt wat je nog te leren hebt en wat je grenzen zijn.


De derde fase is bewust bekwaam. In deze fase oefen je bewust om de vaardigheid te ontwikkelen. Dit vergt vaak veel aandacht en energie, maar na verloop van tijd gaat het steeds meer vanzelf en kost het minder energie.


De vierde fase is onbewust bekwaam. In deze fase ben je in staat om de vaardigheid uit te voeren zonder erbij na te denken. Bijvoorbeeld, je stapt op je fiets en je rijdt gewoon weg, zonder na te denken over hoe je moet fietsen. Op dit punt kun je je aandacht richten op andere dingen en andere vaardigheden leren.


Het is belangrijk om jezelf de tijd te geven om een vaardigheid eigen te maken en het leerproces te doorlopen, inclusief het maken van fouten. Door het leerproces echt te ervaren, ben je in staat om steeds meer te leren en de vaardigheid beter te beheersen.

Reactie plaatsen