Disney Strategie: NLP techniek

De Disney Strategie is een NLP-strategie en bedoeld om je creatieve deel te stimuleren en tegelijkertijd je realisme aan te scherpen. Er ontstaat zo voor jou een helder beeld wat je te doen staat bij het realiseren van de doelen die voor jou belangrijk zijn.
Daarnaast kan de Disney-Strategie een uitstekende methode zijn bij intervisie of brainstormsessies

Hoe is de Disney strategie ontstaan?

Walt Disney was één van die bijzondere mensen die een natuurlijke gave had om creativiteit te combineren met zakelijk inzicht en daarin, zoals je weet, zeer succesvol is geworden. Door Robert Dilts weten we inmiddels hoe Walt Disney dit voor elkaar heeft gekregen. In zijn boek ‘Strategies of Genius, Volume I’ de procedure en denkprocessen van Walt Disney`’, beschrijft Robert hoe hij Walt Disney modelleerde en zo een goede beschrijving heeft gemaakt hoe die bekende muis tot leven is gekomen.

Om deze combinatie van creativiteit en zakelijk inzicht te realiseren, bekeek Walt Disney zijn wereld vanuit drie perspectieven. De dromer, de realist en de criticus.

Het gerucht gaat dat Walt zelfs drie aparte ruimten had ingericht om zich zo goed als mogelijk in de rol in te leven.

DE 3 STAPPEN VAN HET DISNEY-MODEL

De dromer


De dromer is een echte creatieveling die met gemak nieuwe ideeën en doelen bedenkt. In deze fase visualiseert de dromer er lustig op los en laat zijn fantasie de vrije loop. De dromer bekijkt door zijn eigen ogen wat de mogelijkheden zijn, vrij van enig realisme en kritiek.

De realist


De realist maakt de droom tot werkelijkheid. Van visualisatie tot tastbaar. Evenals de dromer bekijkt de realist de situatie ook door eigen ogen. Hij is bezig met concretiseren en van daaruit meer met zijn gevoel bezig. Welk gedrag is nodig, welke stappen moeten worden gezet? Hij kijkt daarbij met de ogen naar rechtsonder (K).

De criticus


De criticus geeft constructieve kritiek en commentaar op de plannen. Hij geeft aan wat mogelijke problemen zijn. Zijn blik is gericht naar linksonder, naar Ad. De term criticus heeft voor sommigen een wat ongunstige betekenis. Het kan een goed idee zijn om dan het woord coach te gebruiken, dat is wat zachter met ongeveer dezelfde betekenis.

 

DE DISNEY STRATEGIE-TECHNIEK

Formuleer een gewenste droom en doorloop de drie fasen.

Stap in de rol van dromer. Droom vrijelijk over wat je wilt bereiken. Droom zonder grenzen. Zonder beperkingen. Alles is mogelijk. Het helpt om je ogen naar rechts-omhoog te brengen, zodat je brein de visuele constructie-modus kan benaderen.

 
Ik zie…

 

Ga ergens anders staan of zitten en waar je in de rol kunt stappen van de realist. Vertaal de droom in kleine praktische stappen. Voel hoe het is om de praktische stappen uit te voeren. Kijk daarbij naar rechts-beneden. Ervaar de sensaties die opkomen bij het uitvoeren van deze stap.

 
Ik voel/ervaar…

 

Ga nu weer ergens anders staan of zitten zodat je als laatste in de rol van de criticus kunt stappen. Lever kritiek op het doel of de creatie die je zojuist hebt ontworpen.

 
Ik zeg/denk…

Ga eventueel nog een keer de ronde langs (zo veel rondes als nodig is) en voer steeds kleine aanpassingen uit als ze nodig zijn. Als je tevreden bent, is het exit!
Reactie plaatsen